Decyzje o dopuszczeniu innowacyjnych leków do obrotu urzędy rejestracyjne (FDA, EMA) podejmują na podstawie oceny bilansu korzyści i zagrożeń wykazanych w badaniach przedrejestracyjnych. W większości z tych badań bierze udział mniej niż 1000 pacjentów, a obserwacja trwa do 6 miesięcy. Z tego powodu trudna jest identyfikacja mniej częstych działań niepożądanych oraz ocena długoterminowego bezpieczeństwa leku. Dlatego też ważne jest monitorowanie bezpieczeństwa produktów leczniczych w okresie po wprowadzeniu do lecznictwa.
Istnieją pewne dowody na korzyści kliniczne stosowania statyn w prewencji wtórnej u osób w starszym wieku. Czy jednak osoby w wieku powyżej 75 lat powinny przyjmować statyny w ramach prewencji pierwotnej?
W wytycznych US Preventive Services Task Force stwierdzono, że dostępne dane nie pozwalają na ocenę stosunku korzyści do ryzyka w tej grupie wiekowej.
Czerwone mięso, jak wołowina, cielęcina, wieprzowina baranina, jagnięcina (często spożywane w postaci przetworzonej - wędliny, wędzonki) zawiera ważne składniki odżywcze: aminokwasy egzogenne, witaminy (zwłaszcza B3 i B12) i minerały (zwłaszcza żelazo i cynk). Żelazo zawarte w mięsie jest lepiej przyswajalne niż pochodzenia roślinnego.
Odkrycie i rozwój antybiotyków jest uważany za jeden z najważniejszych postępów współczesnej nauki - antybiotyki ocaliły życie milionom istnień ludzkich. Jednak oporność bakterii na antybiotyki (antimicrobial resistance, AMR) zagraża temu postępowi oraz stanowi niebezpieczeństwo dla zdrowia społeczeństwa.
W piśmie Journal of the American College of Nutrition opublikowano metaanalizę dotyczącą skutków zdrowotnych spożycia jajek. Do analizy włączono prospektywne badania kohortowe: 7 oceniających ryzyko udaru (n=308 000) i 7 oceniających ryzyko choroby wieńcowej (n=276 000).
W serwisie Medscape, Dr Brad Spellberg z University of Southern California rozwiewa mity na temat antybiotyków:
Badania genetyczne wskazują, że bakterie wytwarzają antybiotyki do zwalczania innych bakterii, a także rozwijają oporność już od 2 miliardów lat. Szczepy bakterii odkryte głęboko w jaskiniach w Nowym Meksyku, które nie miały kontaktu z powierzchnią ziemi od 4 milionów lat, wykazywały oporność nie tylko na naturalne, ale także syntetyczne antybiotyki. A zatem istnieją w naturze mechanizmy oporności nawet na antybiotyki, które jeszcze nie są zsyntetyzowane. Oporność na antybiotyki jest nie do uniknięcia.
W czasopiśmie The American Journal of Clinical Nutrition ukazał się taki o to artykuł:
"MLEKO, O JAKIEJ ZAWARTOŚCI TŁUSZCZU DLA DZIECI?
Kanadyjskie i amerykańskie wytyczne żywieniowe zalecają dla dzieci w wieku powyżej 2 lat spożywanie mleka z obniżoną zawartością tłuszczu lub w formie odtłuszczonej, dla zapobiegania otyłości.
Opublikowano wyniki obserwacji 2745 dzieci w wieku 12-72 miesiące, pacjentów 9 praktyk lekarskich w Toronto (w ramach programu Applied Research Group for Kids, TARGet Kids!).
Zespół przewlekłego zmęczenia (chronic fatigue syndrome, CFS) rozpoznaje się, gdy występuje ciężkie zmęczenie trwające dłużej niż 6 miesięcy oraz przynajmniej cztery z następujących objawów somatycznych: złe samopoczucie po wysiłku, nieprzynoszący odpoczynku sen, upośledzenie pamięci lub koncentracji, ból mięśni, bóle wielu stawów, ból gardła, tkliwe węzły chłonne, lub bóle głowy, które nie występowały wcześniej.
Niestety nie jest znana patogeneza tej choroby.
Podstawowa opieka zdrowotna ma szczególne znaczenie dla zwalczania antybiotykooporności, ponieważ 80% antybiotyków jest przepisywanych w POZ.
Dzieci otrzymują znacznie więcej dawek antybiotyków niż dorośli, dzieci także są źródłem infekcji w społecznościach. Mimo to niewiele jest badań na temat rozpowszechnienia antybiotykooporności u dzieci oraz jej czynników ryzyka.
Pomimo powszechnych obaw dotyczących narastającej oporności na antybiotyki, ich stosowanie niestety nadal wykazuje tendencję wzrostową. W 2010 roku w USA u pacjentów ambulatoryjnych zgłaszających się z powodu ostrych infekcji dróg oddechowych antybiotyk został przepisany w 30 milionach przypadków, przy potencjalnie minimalnych korzyściach bądź ich braku dla większości chorych.
W The Lancet opublikowano wyniki meta-analizy danych dotyczących skuteczności antybiotykoterapii w zapaleniu zatok obocznych nosa. Kolejne próby podsumowywania piśmiennictwa poświęconego temu tematowi wynikają z braku jednoznacznych wytycznych i wieloletnich kontrowersji wokół optymalnego postępowania w tej chorobie.
Mitochondria możemy przyrównać do biologicznych elektrociepłowni, są to bowiem organelle komórkowe, przetwarzające energię pochodzącą ze składników pokarmowych na energię użyteczną dla organizmu, w postaci - ATP. Jako, że każda komórka potrzebuje energii do przebiegu procesów życiowych, mitochondria możemy uznać za fundament życia. Mitochondria pełnią dodatkowo wiele innych funkcji, związanych z przebiegiem procesów komórkowych, regulując m.in. rozmaite szlaki metaboliczne i sygnałowe.
Czy tomografia komputerowa (TK) jest bombą z opóźnionym zapłonem, pyta Rita F. Redberg, autorka editorialu opublikowanego w Archives of Internal Medicine. Popularność tomografii jest ogromna. W USA, w 2007 roku, na 19500 tomografach znajdujących się w tym kraju wykonano około 72 miliony badań. Smith-Bindman i wsp. podsumowali dane dotyczące dawek promieniowania, na które eksponowani są pacjenci poddawani najczęstszym badaniom TK w 4 kalifornijskich ośrodkach diagnostycznych.
Preparaty wapnia razem z witaminą D lub bez niej stosowane są w zapobieganiu i leczeniu osteoporozy. Warto jednak wiedzieć, że wyniki poprzedniej meta-analizy wykazały 27-31% (w zależności od stosowanej metodyki) wzrost ryzyka wystąpienia zawału serca u osób przyjmujących preparaty wapnia. W innych pracach wykazano z kolei, że normalizacja poziomu witaminy D może mieć korzystny wpływ na ryzyko sercowo-naczyniowe. Wpływ ich łącznego podawania na ryzyko sercowo-naczyniowe pozostaje nieustalony.
Na łamach JAMA (Journal of the American Medical Association) Mike Mitka w krótkim tekście opisuje kontrowersje, jakie wzbudziły ostatnie publikacje poświęcone zastosowaniu statyn w pierwotnej prewencji incydentów sercowo-naczyniowych u kobiet.
Autorzy opublikowanej niedawno na łamach Journal of the American College of Cardiology meta-analizy 18 badań statynowych z udziałem 141 235 uczestników stwierdzili, że stosowanie tych leków jest korzystne zarówno w prewencji pierwotnej jak i wtórnej, zarówno u mężczyzn jak i u kobiet, w szczególności potwierdzając, że zastosowanie statyn w prewencji pierwotnej u kobiet wiąże się ze spadkiem śmiertelności całkowitej.
Na łamach Journal of the American Medical Association, w serii "punkt widzenia", przedstawiono głos antagonistów w dyskusji nad stosowaniem statyn w pierwotnej prewencji.
Na pytanie czy 55-letni, poza tym zdrowy mężczyzna, ze skurczowym ciśnieniem tętniczym 110 mm Hg, poziomem cholesterolu całkowitego 250 mg/dL, bez rodzinnego wywiadu przedwczesnej choroby wieńcowej powinien być leczony statyną, Rita F. Redberg i Mitchell H. Katz odpowiadają przecząco (warto przy tej okazji przypomnieć, że na takie samo pytanie zadane na łamach JAMA, Michael J. Blaha, Khurram Nasir i Roger S. Blumenthal odpowiedzieli twierdząco).
W badaniach doświadczalnych i klinicznych wykazano, że statyny wpływają na homeostazę glukozy. W dokonanej niedawno meta-analizie 17 randomizowanych, kontrolowanych badań klinicznych wykazano, że leki te zwiększają ryzyko rozwoju cukrzycy (iloraz szans [OR], 1.09; 95% CI, 1.02-1.16). Wyniki innej z meta-analiz wskazują, że powyżej pewnego progu dawkowania efekt ten dotyczyć może wszystkich statyn.
Promieniowanie ultrafioletowe (UV) jest jednym z najważniejszych środowiskowych czynników ryzyka raka skóry i prawdopodobnym czynnikiem ryzyka czerniaka, może powodować oparzenia skóry i przedwczesne starzenie (fotostarzenie). Unikanie nadmiernej ekspozycji na słońce, właściwa odzież i stosowanie kremów z filtrami przeciwsłonecznymi są potwierdzonymi metodami ochrony przeciwsłonecznej. Na łamach Cleveland Clinic Journal of Medicine ukazała się praca Paula C. Jou i wsp. prezentująca aktualne rekomendacje dotyczące ochrony skóry przed promieniowaniem UV.
Autorzy artykułu na łamach Archives of Internal Medicine kwestionują rutynowe podawanie tlenu w stanach nagłych, takich jak ostre zespoły wieńcowe, resuscytacja krążeniowo-oddechowa (CPR) czy udary. Większość lekarzy sądzi, że jest to działanie potencjalnie ratujące życie a zalecenie takie znajduje się w wielu rekomendacjach towarzystw naukowych. Tymczasem istnieją niekorzystne następstwa hyperoksji, takie jak kurcz naczyń wieńcowych i systemowych oraz formowanie wolnych rodników tlenowych.
W Journal of American Medical Association opublikowano wyniki bardzo ciekawego badania populacyjnego poświęconego zależności pomiędzy wyjściowym wydalaniem sodu z moczem a zmianami w zakresie wartości ciśnienia tętniczego, częstością występowania nadciśnienia oraz częstością i przebiegiem incydentów sercowo-naczyniowych. Co istotne, znaczący udział w projekcie mieli polscy badacze, z pierwszym autorem, doktor Katarzyną Stolarz-Skrzypek.